Grundkurs i löpning – Bra hållning och armrörelser

Idag blev det en grundkurs i löpning. Kurs i att springa? Behöver man verkligen lära sig springa förresten? Jo, efter dagens kurs så förstår jag ännu mer att löpning inte bara handlar om regelbunden och tuff träning utan också väldigt mycket om teknik. Här är några av tipsen jag tog med mig från dagen.

Startposition vid löpning – Bra hållning

Stå still. Flytta vikten en aning mot framfoten, utan att för den skull ramla framåt. Rulla axlarna bakåt/uppåt och placera armarna i en hög position med vassa armbågar, vinkel ca 90 grader och med tummarna uppåt. Sträck på överkroppen, tänk ballong i huvudet och känn att bröstet skjuts framåt. Var vaksam så att inte huvudet/nacken skjuts framåt, det är hela överkroppen som ska komma framåt.

Artikeln fortsätter under annonsen


Om du känner att du tappar tekniken under löpningen, testa att rulla bak axlarna igen.

Jobba med armarna, på rätt sätt

löpning kvinnaArmarna styr hur benen rör sig. Jobba med vassa armbågar bakåt och låt armarna falla tillbaka framåt. Testa att jobba med armbågarna extra långt bak, vilket kommer leda till att benen, framförallt knäna jobbar mer uppåt och du får högre fart utan att du tänker på det. Speciellt viktigt i uppförsbackar.

Armarna ska jobba rakt bakåt, inte i sidled. Om dina armar jobbar i sidled, så är risken stor att dina ben också jobbar i sidled.

Hitta tempot i löpningen

180 steg per minut är en bra referens. Tipset är att använda en metronom inställd på 180 bpm och att först stillastående försöka komma in  i detta tempo med armrörelser bakåt. Därefter springer du med 180 tempo i armarna och låter bara benen jobba av sig själv.

Har du fler tekniktips om löpning, så får du gärna lämna en kommentar!

,

No comments yet.

Kommentera