Komma igång med träning, tips: Välj något kul!

Är det trögt att komma igång med träningen? Du är inte ensam. Många känner sig stressade, har inte tid, saknar motivation etc. Faktum är att de flesta har tid, men hittar 1000 orsaker att inte börja träna just idag… utan imorrn, nästa vecka, nästa år o.s.v.

Vad är hemligheten? Hur kommer man igång med träning? Här kommer några tips som kan hjälpa dig:

  1. Välj en träningsform du tycker är kul eller åtminstone uthärdlig. Prova gärna på några olika saker och se vad du fastnar för, löpning, gym, simning, innebandy. Vintertid är skridskoåkning en utmärkt motionsform, för den som har närhet till isbana eller naturis (glöm inte isdubbar bara!).
  2. Lägg in träningen i kalendern, helst minst 2 gånger per vecka på fast tid! Fast 1 gång är bättre än ingen gång.
  3. Hitta en kompis som vill börja träna. Det blir då lättare att motivera sig att komma ut, de dagar det känns lite trögt.
  4. Gör det enkelt. Välj en aktivitet som ligger nära dig, så du tar dig dit smidigt. Det ska vara enkelt att träna. Undersökningar visar att alla hinder och småsaker höjer tröskeln.
  5. Ta det lugnt i början. Är du helt otränad, börja med att gå 30-minuters promenader några gånger i veckan. Troligen känner du dig allmänt piggare redan efter 1 månad! När du känner att du har en grundkondition, prova på en mer krävande aktivitet. T.ex. lätt joggning. Du kan också bränna fett med promenader.
  6. Köp ett par bra joggingskor. De ska kännas bra redan i affären. Joggingskor är guld värda, både för promenader och jogging.
  7. Vissa tycker träningen bli lättare och roligare med musik. Tag med dig en iPod och hörlurar till träningen.

, ,

No comments yet.

Kommentera